Nu i helgen 17-18 augusti håller Koloniträdgårdsförbundet kongress i Karlstad. 140 kolonister från hela landet deltar. Redan under fredagen samlades många av deltagarna, installerade sig och deltog i den fest som koloniföreningen Steffens minne anordnat. På lördagsmorgonen öppnades förhandlingar och kongress av ordförande Lars Oscarson. Lördagen avslutades med en middag. Under söndagen fortsätter förhandlingarna. Bland annat ska ny styrelse väljas och ny verksamhetslinje läggas.

Förbundsordförande Lars Oscarsson inleder förhandlingarna och hälsar kongressens gästföreläsare välkomna.

Kongressens gästföreläsare Olle Johansson, forskare på Karolinska institutet och ordförande för vänföreningen för Skansens koloniträdgårdar berättar om koloniträdgårdarnas betydelse för vårt välbefinnande och för samhället.

Värmländska riksdagsledamoten Ann-Krisitine Johansson håller tal och uppmanar till mer kontakt mellan förbundet och politikerna, både lokalt och nationellt.

Anneli och Helena från förbundets kansli registerar de anländande deltagarna.

Landshövding Kenneth Johansson invigningstalar vid öppnandet av förbundets kongress och välkomnar till Värmland och Karlstad

kongressdeltagarna

Steffens minne

Regionordförande Stig Karlsson hälsar också välkommen