Koloniträdgårdens redaktör Ulrika Flodin Furås har börjat blogga på Arkitekturmuseums stadsodlingswebbsida Hållbar stad. Läs hela bloggen på Hållbar stad

Här ett utdrag:

Hur ska framtidens matförsörjning gå till? Hur ska alla vi som lever och bor i staden få tillgång till mat? En central del i skapandet av den hållbara staden är just vilken mat vi ställer på bordet, hur den vuxit och tillverkats och, inte minst, hur den transporterats. Ur det perspektivet är stadsodling i allra högsta grad en realistisk framtidsväg att gå. Vi måste helt enkelt börja framställa mer mat i staden och i stadens närhet.

Jag tror också att vi längtar efter en närmare relation till det vi tillagar och äter. Att åka och köpa lammet direkt från bonden, älgen direkt från jägaren, grönsakerna från kolonisten och honungen från killen som har bikupor på taket skapar en historia kring maten vi äter. Det blir vår mat och inte snabbköpets.

Kolonilott i Bryssel ©Ulrika Flodin Furås