I dag är det tulpanens dag!
Längtar du som vi på kansliet till våren? Sätt ett fång tulpaner i en vas och dröm dig bort en stund… Tulpanerna är fulla av liv och ger oss den energi vi så väl behöver! Så ge ett fång med vackra tulpaner i allsköns färger till någon du tycker om och som du vill göra glad.

Bakom de vackra tulpanerna ligger ett stort hantverkskunnande och svenska tulpandrivare jobbar oavbrutet för att få fram tulpaner av toppkvalitet. För att få en tulpan av hög kvalitet som håller sig bra länge arbetar odlarna med bra och friska lökar. Att odla tulpaner är ett hantverk som har pågått under många år och som ständigt utvecklas med hjälp av ny teknik. Det pågår drivning på många platser i Sverige så tillgången på närproducerade svenska tulpaner är god under hela den intensiva säsongen mellan nyår och påsk. Totalt odlas 120 miljoner tulpaner i Sverige.

Tulpaner är lätta att lyckas med och en tulpanbukett håller sig fin ca 1 vecka. För bästa hållbarhet skär man av ca 1 cm av stjälkarna med en vass kniv. Då drar tulpanerna lättare upp vatten. Placera tulpanerna i en vas och fyll på med mycket och svalt vatten. Låt stjälkarna få stöd av pappret/plasten som sitter runt tulpanerna under den första tiden de suger vatten. De blir då raka och fina. Ta sedan bort förpackningen och sätt vasen där du vill ha den, gärna ljust men helst inte i direkt solljus. Tänk också på att placera tulpanerna en bit ifrån färsk frukt eftersom tulpanernas åldrande påskyndas av den etylengas som frukten avger.

Läs mer om hur du sköter tulpaner på Tulpanguiden

tulpaner