Conny, Gunilla och Lennart från FSSK ©Ulrika Flodin Furås

Stadsodlarfestivalen, det som tidigare hette Peppar och Pumpa, börjar bli en tradition där kolonister och andra stadsodlare samlas till gemensam skördefest. I år hölls den på ängen vid Södra Årstalundens koloniområde i Stockholm.Och det fanns mycket att fynda på lördagens Stadsodlingsfestival – nyskördat, honung, sylt och saft. Koloniföreningen Listuddens mobila musteri fanns också på plats och mer därtill. Inta bara stockholmare utan även folk från bland annat Örebro och Västerås fanns på plats. Bagsiodlarna sålde humlekottar och berättade om bokashi, kolonisten Monika Langlet hade gjort ett 300 meter långt vimpelspel som fick rama in hela festen. Coolt. Tack Estelle Conraux (Trädgård på Spåret och Södra Årstalundens Koloniområde) för att du ordnade det hela.

Conny, Gunilla och Lennart från FSSK berättade om Koloniträdgårdsrörelsen och tipsade om koloniträdgårdsodling.