Lillkalmars Odlingsförening har utnämnts till ”Årets koloniförening 2013” av Koloniträdgårdsförbundets styrelse i Östra Regionen. Priset delades ut på Peppar & Pumpas skördefest den 7 september, i Södra Årstalundens Kolo­ni­­förening. Lillkalmar har dessutom godkänts som miljödiplomerad ­förening, vilket gav en check på 2 000 kronor till verksamheten.

– Jag vill ge en eloge till föreningens eldsjälar och initiativrika odlare för stort engage­mang. Tack vare er skördar vi framgångarna, säger Anki Marchall, styrelseordförande för Lillkalmars Odlingsförening, som tog emot utmärkelserna.

Styrelsens motivering i Östra Regionen lyder:
Lillkalmars Odlingsförening uppfyller alla kriterier för priset. Man har olika trivselskapande verksamhet bl a grillfester och en årlig skördefest med odlingstävling.

Här tävlas i fem grenar: årets rotfrukt, grönsak, blomprakt, lott och årets uppstickare.

Föreningen har nyligen sökt om att få bli miljödiplomerade i grundnivån och har i anslutning till det planer på att starta upp studiecirklar rörande giftfri odling.

I föreningen finns en odlare som dessutom är biodlare vars bikupor finns uppställda på föreningens område. Odlingarna bjuder på rikligt med nektar och bina bjuder föreningen på en god honung.

Östra Regionen, inom Koloniträdgårdsförbundet, vill genom priset stimulera och lyfta fram föreningar som satsar på studiecirklar, miljödiplomering och trivselskapande verksamhet.

Utöver utnämningen till Årets koloniförening 2013, har Lillkalmars Odlingsförening också godkänts som miljödiplomerad förening.

– Miljödiplomeringen är ett erkännande för att Lillkalmars Odlingsförening strävar efter att odla giftfritt och att vi i alla lägen försöker vara miljövänliga och långsiktiga i vårt agerande, säger Anki Marchall.

– Det är med stolthet och glädje som vi tar emot bägge utmärkelserna. Vi känner oss oerhört hedrade. Uppmärksamheten sporrar oss till att satsa ännu mer på nytänkande, olika aktiviteter och hållbara odlingar, säger Anki Marchall.

Lillkalmars Odlingsförening ligger naturskönt invid ett skogsparti i Djursholms Ekeby i Danderyd. Föreningen har funnits sedan början av 1980-talet. Området har 51 odlingslotter, varav de flesta är på 100 kvm.

På bilden: Ordförande i Lillkalmars Odlingsförening Anki Marchall och trädgårdskonsulent Solveig Sidblad, Koloniträdgårdsförbundet.