Nu i helgen är det många som besöker våra kyrkogårdar för att minnas våra döda en stund. Vi tänder ljus i skymningen och ljusskenet förgyller våra kyrkogårdar. Ett sätt att göra gravstenen vackrare ännu en stund är att binda ett lingonhjärta, och lägga vid ljusen på graven. Lingonriset är vackert och håller sig fräscht länge. Men du kan också byta ut lingonriset mot buxbom eller lummer, som kan köpas hos välsorterade florister, eller så kan du använda mossa eller något annat ris. Själva stommen formar du med ståltråd.

Detta behöver du: lingonris, ståltråd att forma hjärtat med, tunnare ståltråd att vira med, tång, ett glashjärta (eller liknande) och björntråd att binda fast det med.

Forma ett hjärta av ståltråden.

Vira lingonriset runt ståltråden, låt riset gå omlott och fäst det genom att vira tunn ståltråd runt.

Fäst glashjärtat med björntråden, kransen är klar att spikas upp!

Beskrivningen av hur man binder lingonhjärtat kommer från trädgårds- och byggnadsantikvarie Ulrika Rydh och fanns med i Koloniträdgården 5/10