Koloniträdgårdsförbundet vill hylla ”sin” förening på Skansen med att bjuda kolonister och alla besökare med en särskild god och välsmakande ”kolonisoppa” – garanterat vegetarisk med ekologiska grönsaker och rotfrukter från odlingarna på Skansen och i andra koloniträdgårdar.
Söndag den 12 augusti 2012 kl. 14.00 börjar vi servera soppan, strax utanför koloniträdgårdarna. Vi serverar soppa så långt den räcker. Välkommen!
Koloniträdgårdarna invigdes i augusti 1997 av dåvarande Skansenchefen Anna-Greta Leijon och förre förbundsordföranden Alf Gunnar Svahn. Initiativet till koloniträdgårdarna kom från Svahns föregångare, Gunnar Halldén. Från början bestod koloniområdet av de två stuglotterna. Området utökades senare under 2000-talets första år med odlingslotter där olika teman under åren presenterats.