I fredags och lördags startades Odling i parken i Axel Landqvist park i korsningen Åsögatan – Nytorgsgatan på Södermalm i Stockholm. Odlingen består av tio pallkragar som delas av drygt 15 stycken boende kring parken. Antingen har man en egen pallkrage, eller så delar man. Initiativtagare är Koloniträdgårdsförbundet.
– Intresset för odlingen är stor, berättar Solveig Sidblad som är trädgårdsrådgivare på Koloniträdgårdsförbundet, i början av förra veckan satte vi upp information om Odling i parken och bad de som ville vara med och odla att höra av sig och på mindre än ett dygn var alla odlingsplatser uppbokade.
Odling i parken visar att det behövs fler odlingsmöjligheter och är ett exempel på hur parkmark som inte används kan utnyttjas och samtidigt göra stadens parker ännu lite vackrare och trivsammare.
– Vi vill inspirera till husbehovsodling där du bor, säger Ulrika Flodin Furås redaktör på Koloniträdgårdsförbundet, varför inte sätta upp en pallkrage på din egen bakgård? Mer härodlat än så kan det inte bli.
I dag står cirka 8 000 människor i kö för en kolonilott i innerstan och det tar över 15 år innan man får erbjudande om en lott. I innerstaden är det ont om mark för nya permanenta koloniområden, därför vill Koloniträdgårdsförbundet att staden ska satsa på att bygga nya odlingsområden i stadens ytterområden.