Hej alla maskarnas beskyddare!

Sallad, lök och morötter är nu i jorden, pumpor, squash och svartkål trängs med tomaterna i vardagsrumsfönstret och snart ska bönorna upp också. Den här tiden innan utplantering prövas verkligen familjens tålamod…Nu har de flesta avverkat sina årsmöten och satt planeringen för årets aktiviteter. Hör av er till mig så hjälper jag er att skapa cirklar och kulturprogram, så ni kan få in en extra slant eller få annat stöd i verksamheten.

Närmast på aktivitetshimlen är en spännande utomhusträff i miljödiplomeringens tecken, då vi guidas genom Långholmens koloniförenings arbetsprocess. Begränsat antal platser, och i första hand för de föreningar som påbörjat ett diplomeringsarbete, eller är i startgroparna. En spännande permakulturkurs är också ny i kalendariet.

KALENDARIUM VÅREN/SOMMAREN 2012

29 maj PRAKTISK MILJÖDIPLOMERING: Studiebesök på Långholmens koloniområde
Tillsammans med FSSK. Utomhusträff kl 18.00-20.00. Innehåll: Föreningens miljöpolicy och –arbete, sjöbevattning, kompostering, att bli bivärd, odla biväxter.
Begränsat antal platser, anmäl dig snarast till annika.stigmark@studiefrämjandet.se

26, 27 maj TRE TRÄDGÅRDAR OCH EN RUNSTENSPARK
Heldagsutflykt. Visning av privata trädgårdar och en unik runstenspark på Adelsö. 250 kr. Anmälan på www.studieframjandet.se/odla

2-3 juni KURS I PERMAKULTURODLING – Årstafältet
Fåtal platser kvar. Kl. 9-16 båda dagarna, 500 kr. Teori och praktik. Ledare Maria Svennbäck. Anmälan till Birgitta Adolfsson 0709-24 09 19.

9-10 juni ÖPPNA TRÄDGÅRDAR
Besök trädgårdar eller delta själv på Öppna Trädgårdar 9-10 juni. Maila annika.stigmark@studieframjandet.se för mer information.

16 juni INVIGNING AV KULTURSTIGEN VID HÖKARÄNGSBADET
Kl 12-14. Fri entré. Perstorpsvägen 123, Farsta. Hökarängens Friluftsförening arrangerar i samarbete med Studiefrämjandet.

12 aug TUSEN TRÄDGÅRDAR – sista anmälningsdag 31 maj!
Riksförbundet Svensk Trädgård och Trädgårdsriket i samarbete med Studiefrämjandet välkomnar koloniträdgårdsföreningar att delta i Tusen Trädgårdar 12 aug 2012. Mer info på www.studieframjandet.se/tusen.

Kanske viktigast av allt: de verksamheter ni planerar inom era egna föreningar – hör av er så hjälper jag till!

Annika Stigmark – kulturhandläggare
Studiefrämjandet